sobota, 30 listopada 2013

Sarmaci w Środzie :)



Hej!
Chciałam Wam dziś opowiedzieć jeszcze o jednym niesamowitym wydarzeniu z udziałem Sarmatów, które miało miejsce w mojej miejscowości (Środa Wlkp.) na przełomie maja i czerwca bieżącego roku w ramach Średzkich Sejmików Kultury.
Projekt nosił nazwę „Na odsiecz Wielkopolsce”  i nawiązywał do historii Potopu Szwedzkiego i walk, które wojska polskie oraz szwedzkie prowadziły między sobą w Wielkopolsce w XVIIw.

Wydarzenie to było upamiętnieniem wspaniałej wygranej nielicznego oddziału (około 450–500 ludzi) wojsk polskich pod dowództwem płk. Andrzeja Grudzińskiego prowadzących walki podjazdowe nad wojskami szwedzko–brandenbursko-saskimi pod gen. Janem Wejhardem Wrzesowiczem, które to maszerowały jako odsiecz dla załogi oblężonego przez Polaków Kalisza, a składającymi się z oddziału o liczebności około 2000 ludzi. W starciu odsiecz dla załogi Kalisza została całkowicie rozbita i przepędzona, w wyniku czego garnizon Kalisza poddał się Polakom 8 listopada 1656 r.

W związku z powyższym w okresie od 31 maja 2013r. do 02 czerwca 20013r. w jednym z miejskich parków oraz na Starym Rynku odbyły się rekonstrukcje potyczek szlacheckich oraz generalnej bitwy, która w rzeczywistości rozegrała się pod Lubrzem (niedaleko Środy) w 1656r.

Głównym pomysłodawcą rekonstrukcji tych wydarzeń historycznych był Tomasz Otworowski, który jest mieszkańcem naszego miasta i jednocześnie członkiem grupy „Kujawska Brać Szlachecka”.

Impreza była wspaniała i dostarczyła niesamowitych emocji. Niestety nie miałam ze sobą aparatu aby upamiętnić te chwile, dlatego poniżej zamieściłam kilka zdjęć, która pochodzą z Facebooka  - Na odsiecz Wielkopolsce 31-05-2013 / 02-06-2013 (zainteresowanych wydarzeniem odsyłam również na strony Braci sarmackich, o których wspominałam wcześniej) 


Przemarsz polskiej szlachty spod kolegiaty do parku Łazienki 
Fot. Hanna Sowa




3 komentarze:

  1. Bardzo ciekawe wydarzenie, nie wiedziałam, że coś takiego dzieje się w również moim mieście : ) Żałuję, że mnie tam nie było!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe :3
    Fajnie by było mieć coś takiego w swoim mieście :*
    A ja niestety nie mam :_:

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam - super wydarzenie. wielkie emocje, niesamowite przeżycia.

    OdpowiedzUsuń